sobota, 16 kwietnia 2011

Pascha wielkanocna

,,Rosyjska tradycyjna pascha przyrządzana jest i podawana zasadniczo tylko raz do roku na Wielkanoc. Robi się ją przede wszystkim z mleka i jajek, które kojarzone są z wiosennym odradzaniem się przyrody i od zawsze obciążone były religijnymi znaczeniami symbolicznymi, także w chrześcijaństwie. Dodatki do paschy - cukier, bakalie itp. są produktami luksusowymi, symbolizującymi bogactwo i dobrobyt." Cyt. wikipedia.

Tak jak obiecywałam przy mazurku ten okres przedświąteczny jest dla mnie czasem poszukiwania i odkrywania nowych, nieznanych mi smaków. Na szczęście ostatnio zegar jest dla mnie bardziej łaskawy i doba wreszcie ma 24h, mam chwilę na kuchenne podboje. Dzisiaj coś zapożyczonego od naszych wschodnich sąsiadów, pełen bakalii, słodki, ale nie przesłodzony deser. Nie musiałam długo szukać przepisu, wystarczyło jedno spojrzenie na składniki i wiedziałam, że jest idealny. Poza tym, czy coś polecanego i zachwalanego na tylu forach i blogach może rozczarować?
Ze zniecierpliwieniem czekałam na pierwszy kęs i ... wcale się nie rozczarowałam. Coś pomiędzy sernikiem a kaszką manną na zimno, z dodatkiem wanilii. Naprawdę smaczne! Z przepisu Agnieszki Kręglickiej.

Składniki:
•2 litry mleka
•laska wanilii
•500 ml kwaśnej śmietany*
•6 jajek
•250 g masła, w temperaturze pokojowej
•3/4 szklanki cukru pudru
•bakalie

Bakalie namoczyć, jeśli trzeba, osuszyć, pokroić nie za drobno.Mleko zagotować z rozciętą laską wanilii. Do wrzącego powoli wlewać jaja roztrzepane ze śmietaną. Gotować, mieszając, aż cały płyn w garnku podzieli się na ser i serwatkę. Ostudzić, usunąć wanilię.

Cedzak wyłożyć podwójną warstwą gazy i odcedzić ser. Maksymalnie go odcisnąć, najlepiej zostawić na noc na cedzaku, a rano docisnąć. Serek powinien być sypki. Masło zmiksować z cukrem pudrem. Do makutry wrzucić ser, stopniowo dodawać masło i ucierać, aż powstanie spójny krem. Można to zrobić mikserem. Dodać bakalie do masy. Wyłożoną gazą miskę napełnić dość luźnym kremem i wstawić do lodówki. Kiedy stężeje, przewrócić na talerz do góry dnem, zdjąć gazę i udekorować.

Smacznego!

*Śmietanę można zastąpić zsiadłym mlekiem lub kefirem, w obu wersjach wychodzi bardzo smaczna.


12 komentarzy:

  1. piekna pascha:) i juz sobie wyobrazam, ze smakuje pysznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jeszcze nigdy paschy nie zrobiłam ale przymierzam się bo uwielbiam ser z bakaliami!

    OdpowiedzUsuń
  3. Musicie wypróbować. Ja żałuję, że tak długo zwlekałam. Zawsze pascha kojarzyła mi się z budyniem albo nawet puddingiem, więc byłam zaskoczona kiedy ktoś powiedział, że jest to sernik na zimno z bakaliami :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo kusi mnie ten przepis, może się skuszę...

    OdpowiedzUsuń
  5. nigdy nie robiłam, a wygląda bardzo smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. pięknie udekorowana , tak minimalistycznie , gustownie po prostu pięknie

    OdpowiedzUsuń
  7. Anonimowy17/4/11 08:53

    I takiego, tradycyjnego przepisu właśnie szukałam! Zapisuję i planuję zrobić na Święta :) Pzdr Aniado

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepiekna pascha! :))

    OdpowiedzUsuń
  9. A wlasnie mialam zamiar wykorzystac ten sam przepis... Zapewniasz, ze smaczne to zrobie na pewno :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Anonimowy17/4/11 17:50

    Witaj ponownie! Twój przepis pozwoliłam już sobie "puścić w świat"... Moja znajoma z Ukrainy też takiego właśnie szukała :)
    Pzdr Aniado

    OdpowiedzUsuń
  11. Miło mi, że tak wam się moja pascha spodobała :)

    OdpowiedzUsuń