poniedziałek, 29 sierpnia 2011

Bułeczki ze śliwkami

Wróciłam. Po długiej przerwie. Dłuższej niż planowałam, niestety z moją siłą woli coraz gorzej. Jak wiadomo, im dłużej się z czymś zwleka tym ciężej do tego wrócić. Nie znaczy to, że przez ten miesiąc nieobecności nic nie piekłam. Nie udało mi się jednak uwiecznić ani jednego z sierpniowych wypieków. Minął sezon na brzoskwinie, nawet się nie obejrzałam, a zniknęły borówki, nie mówiąc o czarnej porzeczce. W końcu jesnak trzeba wrócić do codziennośći i wziąść się w garść, bo już kolejne owoce czekają w kolejce.

Dzisiaj proponuje przytulone bułeczki z pyszną cynamonową kruszonką. I chociażbym nie wiem jak się starała odsunąć od siebie tą myśl, to jest to już raczej jesienny wypiek.
Przepis na cudowne ciasto drożdżowe z Kwestii Smaku, trochę zmodyfikowany. Polecam!

Składniki na ok.14 bułeczek:

• 450 g mąki pszennej (tortowej lub do wypieków drożdżowych)
• 70 g cukru
• 7 g (1 saszetka) suszonych drożdży instant
• mała szczypta soli
• 100 ml ciepłego (letniego) mleka
• 3 duże jajka (ogrzane do temperatury pokojowej)
• 150 g miękkiego masła
• odrobina roztrzepanego jajka do posmarowania ciasta
• 12 średnich śliwek, wypestkowanych i przekrojonych na pół

Składniki na cynamonową kruszonkę:
• 50 g mąki
• 25 g masła
• 30 g cukru
• 1 łyżeczka cynamonu w proszku

Do miski przesiać mąkę, dodać cukier, drożdże, sól, mleko i jajka. Wymieszać składniki, wyrobić. Następnie dodawać miękkie masło, cały czas wyrabiając. Na koniec otrzymamy gładkie i elastyczne ciasto, które będzie odchodziło od ręki i boków miski. Przykryć ściereczką i odstawić na 1 i 1/2 godziny do podwojenia objętości.
Wyrośnięte ciasto wyłożyć na posypany mąką blat i podzielić na 14 równych części. Formować placki, w środek wkładać po 2 połówki śliwki, zlepiać dokładnie brzegi i formować kulki.
Przygotować tortownicę o średnicy 25cm, dno wyłożyć papierem do pieczenia.
Ukłożyć bułeczki w formie łączeniem do dołu, rozkładając równomiernie (początkowo nie będą się stykały, gdy wyrosną - połączą się ze sobą). Odstawić na 1 godzinę do wyrośnięcia.

Na małym ogniu na patelni roztopić masło, dodać cukier a po chwili przesianą mąkę razem z cynamonem, odstawić z ognia, wymieszać drewnianą łyżką, ostudzić.

Piekarnik nagrzać do 180 stopni. Wierzch wyrośniętych bułeczek posmarować roztrzepanym jajkiem i posypać kruszonką. Wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec przez 30 minut. Po upieczeniu od razu wyjąć bułkę z piekarnika.
 
Smacznego!

7 komentarzy:

  1. Ach, jakie piękne, jakie puchate!
    uwielbiam takie odrywane bułeczki:) najlepiej, kiedy są jeszcze ciepłe:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudownie wyglądają te bułeczki. Muszą smakować świetnie:)
    Fajnie,że już jesteś. Ja też wróciłam dopiero co.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moje ulubione drożdżowe wypieki;),ale takich przytulanych bułeczek jeszcze nie robiłam,słodkie;)

    OdpowiedzUsuń
  4. jakie puchate! coby nie rozdzielać na długo "przytulanych bułeczek" jadłabym jedną za drugą :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bułeczki wspaniałe.. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam drożdżowe wypieki ....a te bułeczki znam, są niesamowicie puszyste i kuszą, kuszą:)

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam takie wypieki :) cudowności

    OdpowiedzUsuń